Overview models from Ford and Fordson Conversions |
||
Fordson F Fordson N Fordson Major E27N Fordson Dexta Fordson Dexta 6 cilinder conversions Fordson New Major conversions Fordson New Major 6 cilinder conversions Bakker Bray Brazil Chaseside Doe Dual Drive Eva Giaguaro FTD Jewelltrac J.J. Thomas Tractors KFD Köpfli Mailam Matbro Moffet Muir-Hill Myth-Holm NatCo Nedalo Northrop Pelican Schindler Selene SEM Unknown conversions |
||
Fordson F CLM Construction years: Particularities: |
© foto Heereluurt Heeres |
|
Fordson F stoomtrekker Construction years:1921 till 1922 Particularities: |
© foto's Heereluurt Heeres |
|
Fordson F road roller Construction years: around 1928 Particularities: It is not known who produced this roller. |
![]() © foto's Henk Ruiter en Gerhard Aberson |
|
Fordson F Ridged Rail Tracks Construction years: Particularities:
|
![]() © foto Pascal Kolk |
|
Fordson F Svedala Construction years: 1925 till 1929 Particularities: Source: Blue Force Heritage 2017 nr 25 |
|
|
Fordson F Snowmobile Construction years: Particularities: All information is welcome. |
![]() ![]() © foto Timo Wassink |
|
|
||
Fordson N Svedala Construction years: 1929 till 1940 Particularities: |
||
Fordson E27N Perkins L4 Construction years: 1948 till 1952 Particularities: Source: Blue Force Heritage 2017 nr 25
|
||
Fordson E27N Perkins P4 Construction years: 1948 till 1952 Particularities: |
© foto Harrie Kuiper |
|
Fordson E27N Perkins P6 Construction years: 1948 till 1952 Particularities: |
© foto Henk de Troije |
|
Fordson E27N Wood/Gas generator Construction years: Particularities: |
© foto Henk de Troije |
|
Fordson E27N RC Bettensom Construction years: 1948 till 1952 Particularities: |
© foto Harrie Kuiper |
|
Fordson E27N RC Construction years: 1948 till 1952 Particularities: |
|
|
|
||
Vanaf
het begin van de productie van de Fordson F tot de laatste Major modellen
werden deze gebruikt om allerlei machines van te bouwen zoals shovels,
hetrucks, loader enz. Ook eigen bouwsels vallen hieronder. |
||
Fordson Dexta 957E rups Bouwjaren: 1962 Bijzonderheden: Op het IHF 2015 in Helden werd deze Dexta rups getoond. Een echt bijzondere Dexta! Volgens de informatie van de eigenaar Van Dijk Heavy Equipment uit Deurne zijn er slechts 2 van gemaakt. Hij is voorzien van 35 pk Dexta motor (957E) en heeft 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit. Het gewicht is maar liefst 2440 kg en het bouwjaar 1962. De rups bestaat uit een complete Dexta motor met kappen. Vanaf het koppelingshuis zijn geen Dexta onderdelen meer gebruikt. Wie de rups heeft gebouwd is niet bekend. De Mailam company uit Venetië heeft op basis van Fordson tractoren industriële rups tractoren gebouwd. Mogelijk heeft Mailam ook deze conversie uitgebracht. Mocht iemand er meer van weten dan houden we ons aanbevolen. Het is een mooie trekker en een mooi detail is de plaats van de toeren- en urenteller. Die is geplaatst in het gat waar normaal de stuur as door de tank naar buiten komt. De rups wordt gestuurd met 2 handels. Hij heeft geen hefinrichting maar wel een aftakas. |
© foto Heereluurt Heeres |
|
Fordson Dexta 4wd Bouwjaren: 1958 t/m 1960 Bijzonderheden:
|
![]() © foto Pascal Kolk |
|
Fordson Dexta 6 cylinder conversions De Fordson Dexta modellen werden in het verleden niet uitgerust met een 6 cilinder. Aangestoken door de vele New Major 6 cilinders heeft een enkeling het niet kunnen nalaten dit ook met een Dexta te proberen. |
||
Fordson Dexta Bouwjaren: Bijzonderheden:
|
![]() © foto Henk de Troije |
|
|
||
Fordson New - Power - Super Major | ||
Vanaf het begin van de productie van de Fordson F tot de laatste Major modellen werden
deze gebruikt om allerlei machines van te bouwen zoals shovels, hetrucks,
loader enz. Ook eigen bouwsels vallen hieronder. |
||
Ford New Major Perkins 4wd Bouwjaren: Bijzonderheden: |
![]() © foto Pascal Kolk |
|
Ford Super Major NP Wegenwals Bouwjaren: 1963 Bijzonderheden:
|
© foto Heereluurt Heeres |
|
Ford Super Major vliegtuigsleper Bouwjaren: Bijzonderheden:
|
![]() © foto Henk de Troije |
|
Fordson New Major 6 cilinder conversies De Fordson Major modellen werden door oa. dealers en handige boeren voorzien van 6 cilinder motoren. Hiervoor werden verschillende typen gebruikt die uit een vrachtwagen of van een combine kwamen. Probleem bij deze ombouw zijn de motoren met aluminium carter. Dit past niet op de achterbrug. Om de krachten op te kunnen vangen worden er verschillende methoden gebruikt om de tractor te versterken. Ook voor de bevestiging van de triangel van de vooras zijn verschillende oplossingen. |
||
Ford Super Major Bouwjaren: Bijzonderheden:
|
© foto Henk de Troije |
|
Ford Super Major Bouwjaren: Bijzonderheden: |
© foto Pascal Kolk |
|
Roadless Ploughmaster 6-4 turbo Bouwjaren: Bijzonderheden: |
© foto Harrie Kuiper |
|
Ford 66100 Bouwjaren: 1953
t/m 1957 Bijzonderheden: Deze Fordson Super Major werd voorzienvan een 590E 6 cilinder motor en aangekleed met het plaatwerk van een Ford 6600 met Q cabine. De conversie werd uitgevoerd door een boer uit de buurt van Northhamptonshire Bron en voor meer info: The Ford tractor story part I |
||
|
||
De Ford dealer Bakker te Ulrum heeft in de jaren 1976 - 1977 een aantal Ford tractoren gebouwd
die uit verschillende Ford componenten bestonden. |
||
Ford 1186 Bouwjaren:
1976 t/m 1977 Bijzonderheden:
Deze tractor is opgebouwd uit een 7600 achterbrug, de motor van een
8600, type BSD666, een Selene vooras en een Zweedse Hara cabine. Info Bert Laarhuis. |
© foto Heereluurt Heertjes | |
In 1911 vestigde W.E. Bray zich als gereedschap maker. Hij maakte voornamelijk
onderdelen voor torpedo schepen. In 1934 bracht hij zijn eerste hydraulisch
werkende dozer op de markt die het meeste door verschillende legers
werden afgenomen. Zijn product werd laders, dozers en shovel die op
verschillende tractoren konden worden geplaatst. Veelvuldig waren dat
Fordson tractoren. Maar ook County wiel en rups tractoren. De BL30 was
een lader op en Fordson Major met een eigen plaatwerk. Van hieruit werd
een 4wd lader gemaakt. Uiteindelijk was het uiterlijk niet meer te zien
welke tractor er onder de shovels en lader zat. In 1958 kregen zij de
vraag van een ingenieur van Steeple Bumpstaed, John Suckling om een
4wd landbouw tractor te ontwikkelen die in staat was zowel voor als
achter een ploeg te dragen. De tractor moest niet draaien op de kopakker
maar heen en weer rijden met telkens de andere ploeg in werking. Zo
iets als de vroegere kabel en wip ploeg. Suckling kreeg de beschikking
over een BL 450 shovel met automatische versnellingsbak en via Ransomes
twee TS73 drie schaar ploegen die naar vijf schaar werden omgebouwd.
De automaat kon de belasting niet aan en was niet te koelen. Daarom
werd er een standaard Power Major bak ingebouwd. In 1959 was het eerste
productie model klaar. Hij kreeg de naam Centaur mee. Suckling ontwikkelde
allerlei werktuigen op de machine. Vanuit West Indie was er belangstelling
voor twintig tractoren, maar tekortkomingen zoals de grote draaicirkel
en een hogere topsnelheid waren volgens Bray te duur om aan te voldoen.
De order ging niet door en het bleef bij dit ene model. Er bleek meer
belangstelling voor een industriele versie. Hier werden er tot 1973
verschillende van gemaakt. In 1965 werd een tweede versie van de industrie
Centaur ontwikkeld op de basis van een Nuffield 10/60. Hierna werd er
toegelegd op het maken van 4wd conversies van Nuffield en David Brown.
In 1973 werd Bray overgenomen door Matbro. |
||
Bray Centaur Bouwjaren:1959 t/m 1959 Bijzonderheden:
Basis is een conversie van een Power Major met Ford 590E motor. |
||
|
|
|
In Brazilië was het vanwege invoer rechten erg duur om tractoren
in te voeren. Veel merken opende dan ook fabrieken in het land en maakten
daar in licentie tractoren met aanpassingen speciaal voor de Braziliaanse
markt. Ford heeft dit blijkbaar ook gedaan getuige deze tractor. Het
is het enige model dat in Säo Paulo gemaakt is. In twee andere
fabrieken zijn een aantal 1000 serie en 30 serie tractoren gebouwd. |
||
Ford 8BR Diesel Bouwjaren:
1960 t/m 1967 Bijzonderheden: Lijkt heel veel op de Ford 8N maar dan met Perkins motor en andere motorkap en kleuren. |
| |
|
||
George Hunt Jackson richte in 1925 de Chaseside Motor Company op om
als dealer Fordson tractoren te verkopen. Het bedrijf was gevestigd
in Enfield Chase, Middlesex. Omdat hij maar weinig tractoren van Fordson
verkocht, bedacht hij dat aangepaste versies voor andere doeleinden
een goede aanvulling zouden zijn. Hij ontwikkelde een lader/shovel op
basis van de Fordson F. Van hier uit ontwikkelde hij weer allerlei versies,
zoals een kraan, een shunter en een dumper. Al of niet met dubbel achterwiel
of Rotapeds. Het bedrijf bleef dit doen met de N en E27N en E1A modellen.
In 1959 fuseerden zij met Northrop. Hierna werden onder beide namen
verschillende conversies op de markt gebracht. Nadat Northrop in 1967
in financiele moeilijkheden kwam werd het florerende Chaseside overgenomen
door JCB. |
||
Chaseside N Hi-Lift Bouwjaren:
t/m 1945 Bijzonderheden:
De Hi-Lift was zowel als lader maar ook als kraan te gebruiken. Op de
1e foto is de laadbak verwijderd. |
![]() © foto Pascal Kolk ![]() © foto Pascal Kolk | |
|
||
Ernest Doe, in de
buurt van het Engelse Essex, was een werktuigen bouwer die speciale
werktuigen bouwde voor de zware klei daar in die buurt. Het ombouwen
van tractoren was voor de firma niets nieuws want al vele merken en
modellen waren in de loop der tijd door hun aangepast voor vele specifieke
taken. De landbouwer George Pryor, uit de omgeving, was aan het expirimenteren
met twee Fordson Major's achter elkaar verbonden met een stang. Deze
combinatie had dubbel vermogen om zwaar cultivator werk te verrichten
in de zware Essexse klei. Hier waren wel twee chauffeurs bij nodig.
Doordat de voorassen werden voort geduwd werd er toch nog veel vermogen
verloren en paste hij het idee aan door bij beide tractoren de voorassen
te verwijderen en deze door middel van een draaitafel met elkaar te
verbinden. Dit was ook gelijk het stuur mechanisme. Zo ontstond een
knik tractor die door één chauffeur kon worden bediend.
Deze combinatie gaf ook veel meer tractie dan het eerste model. |
||
Doe Dual Power Bouwjaren: 1958
t/m1959 Bijzonderheden: Opgebouwd uit twee Power Majors. De hydrauliek voor de besturing werd door de voorste unit aangedreven. Dit werd door de Engelse wetgeving niet toegestaan. Ook was men niet te spreken over de bediening van de voorste versnellingsbak. Deze kon alleen de hoog/laag schakeling door een stangenstelsel in de vrije stand zetten. |
||
Doe Dual Drive (TripleD) Power Major (Replica) Bouwjaren: 1959 t/m1961 Bijzonderheden: Opgebouwd uit twee Power Majors. De hydrauliek voor de besturing werd nu door de achterste unit aangedreven. Ook waren er verbeteringen aan de bediening van de voorste versnellingsbak. Deze was nu hydraulisch. De hef kreeg een boost cilinder. De tractor op de foto is een replica, gebouwd door ons lid Rinus de Bruin. |
||
Doe Dual Drive (TripleD) Super Major Bouwjaren: 1960
t/m1963 Bijzonderheden:
Opgebouwd uit twee Super Majors. Alle versnellingen van de voorste versnellingsbak
waren nu te bedienen door een combinatie van hydrauliek en stangen. |
||
Doe Dual Drive (TripleD) Super Major NP Bouwjaren: 1963
t/m1964 Bijzonderheden: Opgebouwd uit twee New Performance Super Majors. Alle versnellingen van de voorste versnellingsbak waren nu te bedienen door een combinatie van hydrauliek en stangen. |
||
Doe 130 Bouwjaren: 1964 t/m 1968 Bijzonderheden:
Opgebouwd uit twee Ford 5000 6X. Bron: Blue Force Herritage 24-2016 |
||
Doe 150 Bouwjaren: 1968 t/m 1969 Bijzonderheden: Opgebouwd uit twee Ford 5000 6Y. |
||
Doe 180 Bouwjaren: 1968 t/m 1968 Bijzonderheden: Opgebouwd uit twee Ford 7000 6Y. |
|
|
Doe 5100 Bouwjaren: 1971
t/m1971 Bijzonderheden: Twee wiel aangedreven 5000 6Y met een Ford 2704E 6 cilinder industrie motor in een door EVA gegoten frame. |
||
|
||
De uit de Belgische
Ardennen afkomstige Ford dealer Willy Everard bouwde Ford modellen om.
Hiervoor werden de modellen 5000, 7000 X en Y en Ford 600 serie 7A gebruikt.
Dit gebeurde ook op verzoek van Ford België, Frankrijk en Duitsland.
|
||
Ford Super Power Bouwjaren: 1965
t/m 1968 Bijzonderheden: Op basis van een Ford 5000 6X en een 2703E of 2704E 6 cilinder Ford industriemotor. Bron: Pascal Kolk |
||
5095 Bouwjaren: 1968
t/m 1975 Bijzonderheden: Dit 4wd model is voorzien van een Ford 2703E 6 cil. industriemotor gekoppeld aan de transmissie en achterbrug van de 5000 6Y. De ZF vooras was een optie. Bron: Pascal Kolk |
||
6500 (S) Bouwjaren: 1968
t/m 1975 Bijzonderheden:
Dit model werd gebouwd voor de Duitse markt. Bron: Pascal Kolk |
||
66105 six Bouwjaren: 1981
t/m 1985 Bijzonderheden: Dit model op basis van een 6600 is voorzien van een Ford 2700 motor. Is ook in 4x4 uitvoering gemaakt. |
||
6710 Bouwjaren: 1981 t/m 1985 Bijzonderheden: |
|
|
7095 Bouwjaren: 1968
t/m 1975 Bijzonderheden:
Dit model werd gebouwd door Ford dealer EVA in Belgïe om aan de
vraag naar zware 6 cilinder tractoren in Frankrijk te voldoen. Bron: Pascal Kolk |
||
7100 Bouwjaren: 1975
t/m Bijzonderheden: Dit model werd gebouwd door Ford dealer EVA in Belgïe om aan de vraag naar zware 6 cilinder tractoren in Frankrijk te voldoen. Gebaseerd op een 5600 7A. Bron: Pascal Kolk |
||
7400 Bouwjaren: 1975
t/m Bijzonderheden: Dit model werd gebouwd door Ford dealer EVA in Belgïe om aan de vraag naar zware 6 cilinder tractoren in Frankrijk te voldoen. Gebaseerd op een 5600 7A. Ook met 4wd. Bron: Pascal Kolk |
|
|
9500 Bouwjaren: t/m 1968 Bijzonderheden: Idem als de Super Power maar dan voor de Duitse markt. Bron: Pascal Kolk |
|
|
|
||
De Italiaanse firma Mototecnica Agricola heeft onder deze naam een korte tijd vanaf 1970 deze trekker op de markt gebracht. Letterlijk vertaald betekend dit Jaguar. |
||
Ford Bouwjaren: t/m Bijzonderheden: Dit model is voorzien van een Ford 2703 industriemotor gekoppeld aan de transmissie en achterbrug van de 6Y 5000. |
||
|
||
De Farm Tractor Drives van Arthur Batelle in Debyshire was in 1977
dealer van aangedreven Schindler voorassen. Dit was de vroegere Selene
assen. Schindler had Selene in 1970 overgenomen. FTD leverde conversie
kits voor Ford en MF, maar 90% was voor Ford. Er waren twee types assen
de EL65 voor tractoren tot 70 Pk en de PLK voor zwaardere vermogens.
In 1982 besloot FTD om met een eigen tractor uit te komen. Dit werd
de Chieftain, een tractor op basis van een Ford 5000 met zwaardere motor
en een Schindler vooras en een Duncan cabine. Het ontwerp en de fabricage
was op basis van low cost. Het prototype had de 2715E motor en de twee
productie modellen de 2725 motor. Bij deze twee tractoren is het gebleven,
maar enkele klanten bouwden van onderdelen die FTD leverde nog een tweetal
tractoren die de naam Warriors mee kregen. |
||
FTD Chieftain proto type Bouwjaren:1982 t/m
1982 Bijzonderheden: op basis van Ford 5000 en met Ford 2715E motor. 4wd Schindler vooras, Duncan de-Luxe cabine. |
|
|
FTD Chieftain Bouwjaren: 1982
t/m 1982 Bijzonderheden: op basis van Ford 5000 en met Ford 2725 motor. 4wd Schindler vooras, Duncan de-Luxe cabine. |
|
|
FTD Warrior Bouwjaren: 1983
t/m 1983 Bijzonderheden: op basis van Ford 5000 en met Ford 2725 motor. 4wd Schindler vooras, Duncan de-Luxe cabine. Gebouwd van door FTD geleverde onderdelen door klanten. |
|
|
|
||
De West Country Ford dealers L.F. Jewell Limited, opgericht in 1960 en gevestigd
in Somerset, nam in 1983 het failliete Roadless over. Naast het leveren
van reserve delen aan voormalige Roadless klanten heeft Jewell een aantal
tractoren verkocht onder de naam Jewelltrac. Dit waren in feite vroegere
Roadless modellen. Naast deze tractoren werden ook een aantal Logtrac's
gemaakt die Roadless had ontwikkeld en verkocht. In 1985 is Jewell opgekocht
door de Kellandsgroup. In 1991 is zowel Jewell als Kelland failiet gegaan.
Alle reserve onderdelen werden opgekocht door Roger Haynes, een voormalige
werknemer van Roadless en is nog steeds leverancier van Roadless parts. |
||
Jewelltrac 103 Bouwjaren: 1984 t/m 1984 Bijzonderheden: Op basis van Ford 7610. |
< | |
Jewelltrac 116 Bouwjaren: 1984 t/m 1986 Bijzonderheden: Op basis van Ford 8210. Als industrie uitvoering en shunter. |
© foto Harrie Kuiper ![]() © foto Pascal Kolk |
|
Jewelltrac 120 Bouwjaren: 1984 t/m 1984 Bijzonderheden: Op basis van Ford 7610. Enkele nog niet afgemaakte Roadless 120 modellen werden afgebouwd en vermarkt als Jewell 120. |
||
|
||
J.J. Thomas was
een dealer die tweedehands tractoren exporteerde en was gevestigd in
Great Bourton Oxfordshire. Omdat hij veel tractoren exporteerde naar
de USA en daar behoefte was aan grotere vermogens kwam hij op het idee
om 2wd tractoren uit te rusten met 6 cilinder motoren. Ford was hier
geen voorstander van en wilde geen skids leveren voor dit doel. Daarom
gebruikte hij tweedehands tractoren. Met Roadless kwam hij overeen dat
zij onderdelen zouden leveren voor het inbouwen van de motoren. Hij
gebruikte bij voorkeur tractoren met Select-O-Speed. Omdat deze transmissie
niet geliefd was bij boeren waren deze goedkoop. Ook losse units die
vervangen werden door gewone transmissies kocht hij op. Ook bouwde hij
op verzoek van klanten hun eigen tractoren om. Later werd het toch mogelijk
om skids units van de 7600 en 7700 te kopen van Ford. Net voor 1980
verhuisde het bedrijf naar Wroxton St. Mary. Half de 80er jaren verdween
het bedrijf van het toneel met meer dan 100 gebouwde tractoren |
||
Ninety Five 100 Bouwjaren: 1973 t/m 1978 / 1985 Bijzonderheden: Ford 5000 met 2713E motor en conversion kit van Roadless. Select-O-Speed. Ook te leveren met de 2714E motor. Werd na 1979 nog als ombouw kit geleverd maar niet meer als complete tractor verkocht. Ombouwen duurde twee weken. |
||
Ninety Five 100 MKII Bouwjaren: 1978 t/m 1985 Bijzonderheden: Ford 7600 met 2714E motor en conversion kit van Roadless. Select-O-Speed. Straddle cabine |
|
|
Ninety Five 100 MKIII Bouwjaren: 1978 t/m 1985 Bijzonderheden: Ford 7700 met 2714E motor en conversion kit van Roadless. Select-O-Speed. Clepa cabine van Hollandse makelij |
||
Ninety Five 100 MKIII 4wd Bouwjaren: 1979 t/m 1985 Bijzonderheden: Ford 7700 met 2714E motor en conversion kit van Roadless. Select-O-Speed. Clepa cabine van Hollandse makelij. Schindler vooras. |
||
Ninety Five 120 Bouwjaren: 1980 t/m 1985 Bijzonderheden: Ford 7700 met 2714E motor en conversion kit van Roadless. Select-O-Speed. Lambourn cabine. |
||
Vier dealers in Kent (Zuidoost Engeland) vormden de KFD (Kent Ford Dealers). Van deze dealers was Stormont Engineering er één. In het gebied was er veel behoefte aan verlaagde en smalle tractoren vanwege de hop teelt en boomgaarden. Stormont bouwde de Fordson Major om tot smalspoor model. Alle vier de dealers verkochten dit model en Stormont leverde deze ook aan andere Fordson dealers in England. Er zijn van 1952 ongeveer 300 tractoren geconverteerd. Een aantal zijn er geleverd in
Frankrijk en Nederland. Tot nu toe zijn er 20 nog overlevende tractoren
bekend. |
||
KFD 53 Fordson New Major Bouwjaren: 1953
t/m 1957 Bijzonderheden: Bron en voor meer info: www.Fordsontractorpages.nl |
||
KFD 64 Fordson New Major Bouwjaren: 1953 t/m 1957 Bijzonderheden: Bron en voor meer info: www.Fordsontractorpages.nl |
||
KFD 68 Fordson New Major Bouwjaren: 1953 t/m 1957 Bijzonderheden: Bron en voor meer info: www.Fordsontractorpages.nl |
|
|
KFD 68 Fordson Power Major Bouwjaren: 1957 t/m 1960 Bijzonderheden: Bron en voor meer info: www.Fordsontractorpages.nl |
||
De Zwitser Josef Köpfli (kan ook als Koepfli geschreven worden)
was producent van tractoren en een versnellingsbak-expert. Hij was regelmatig
bij ZF in Friedrichshaven en bij het Amerikaanse Tuner Spicer. De tractoren
van Josef Köpfli waren bijzonder. Die hadden een vooras met tandwielen
zodat zij haaks konden draaien en een snelheid van 70 Km/u. In de jaren
1964-1965 ontwikkelde Josef Köpfli een vooras met reductie tussenbak
voor de Ford tractoren. Later werden deze assen bij de Zwitserse firma
Schindler gebouwd. Schindler heeft meer dan 25.000 voor-assen gebouwd,
hoofdafnemer: Ford Motor Company. Bron: Edwin de Feijter |
||
Ford 3000 Bouwjaren: 1964 t/m 1975 Bijzonderheden: |
||
|
||
De Mailam company
is opgericht in 1950 in Venetie door Dr. Seggatini. Samen met zijn cheif
engineer hadden zij in het verleden ervaring opgedaan met Caterpillar
en International rups tractoren. Met deze ervaring ontwierpen zij op
basis van Fordson tractoren een tweetal industriële rups tractoren.
In 1966 werd op basis van een Ford 5000 de Mailam 5001 uitgebracht.
Het onderstel en de rupsen kwamen van Berco. De rups tractoren konden
worden voorzien van een dozer blad. Bron en voor meer info: http://tractors.wikia.com/wiki/Mailam |
||
Mailam Fordson New Major Trailam C630 Bouwjaren: 19 t/m 1957 Bijzonderheden: |
||
Mailam C55 Fordson Super Major Bouwjaren: 1961
t/m 1963 Bijzonderheden: |
||
Mailam Fordson Dexta Bouwjaren: 1961 t/m 1963 Bijzonderheden: |
||
Mailam Ford 5001 64 Bouwjaren: 1966
t/m Bijzonderheden: 4 cylinder (Preforce) |
||
Mailam Ford 5001 78 Bouwjaren: 1968 t/m Bijzonderheden: 4 cilinder (Force) |
||
Mailam Ford 5001 112 Bouwjaren: 1967
t/m 1968 Bijzonderheden: 6 cilinder Ford 2703E motor |
||
Mailam Ford 5001 115 Bouwjaren: 1968
t/m Bijzonderheden: 6 cilinder Ford 2703C motor |
|
|
|
||
Net na de 2e WO stichten de gebroeders Horace en Leonard Mathew in Wallington Surrey
een bedrijf onder de naam H en L Mathew Limited, dat handelde in industriele
electrische instalaties, accu's en generatoren en compressoren uit de
restanten van de oorlogs industrie. Uit deze restanten hadden zij ook
een Clark Stacatruck heftruck. Het ding was door zijn smalle wielen
onhandig op hun onverharde terrein. Dit bracht Leonard op het idee een
eigen heftruck te maken op basis van de Fordson E27N industrie uitvoering.
De aandrijving werd omgekeerd en het stuur en zitplaats werden samen
met de pedalen en handels gedraaid. Het ontwerp en prototype was een
groot succes en de broers namen de heftruck in productie. Hiervoor werd
de naam Matbro bedacht. In mei 1950 werd het eerste resultaat aan de
pers getoont. Het model genaamd Pneustrac was leverbaar met de Ford
motor op peterolie of met een Perkins P6 motor. Het leger was erg gecharmeerd
van de hftruck en werd een goede klant. Na de introductie van de New
Major in 1952 werd een nieuw model gemaakt op het E1A model. Dit bleven
zij verder ontwikkelen op de Power en Super modellen. Daarnaast werd
in 1953 een shovel ontwikkeld en op de markt gebracht onder de naam
Super Loadster. De shovel werd na 1956 ook als 4wd uitgevoerd. Ook werd
dit model uitgevoerd met een doserblad en een backhoe. In 1955 werd
een begin gemaakt met de ontwikkeling van een knik besturing en in 1957
werd dit systeem toegepast op hun knik bestuurde shovel de Mastiff loader.
Deze werd opgebouwd rond een motor en twee achterbruggen van de Fordson
Power Major. Na de verhuizing naar Horley in Surrey en de splitsing
van het bedrijf werd de shovel vernieuwd en uitgerust met een 590E 6
cilinder in 1961 en de Super Major skid unit. Dit was ook het begin
van de ontwikkeling van de Matbro Mastiff 6/100 MT als knikbestuurde
landbouw tractor. Bij de introductie in 1963 werd de productie gestart
in Frome Sommerset. Helaas werd dit geen succes. De tractor was te duur
en had een groot mechanisch probleem. De aandrijf ketting tussen de
motor en de versnellingsbak was te zwak en brak bij een te grote belasting.
Dit gebeurde natuurlijk altijd onder omstandigheden wanneer de tractor
het hardst nodig was. Daarnaast was het repareren een tijdrovende en
dure aangelegenheid. Er werd nog een Mark II model op de markt gebracht
in 1967 met een Ford 2704E motor en een 5000 versnellingsbak, maar hier
is maar 1 model van gemaakt. dit ene model heeft later gedraaid op de
Verolme scheepswef in Rotterdam. Er werd nog een kleine tuin knik tractor
ontwikkeld maar dit was ook geen succes. De agrarische kant van Matbro
werd stil gelegd maar op het gebied van heftrucks en shovels ging de
ontwikkeling en verkoop goed. In werd Matbro opgericht In 1973 nam Matbro
de Bray Construction Limited over waarbij Bray en Matbro producten hun
eigen naam behielden. In 1991 werd de maatschappij overgenomen door
Powerscreen international in Noord Ierland. |
||
Matbro Mastiff 6/100 MT Bouwjaren: 1963 t/m1967 Bijzonderheden: Twee achterbruggen van Super Major verbonden door knikbesturing en een 590E 6 cilinder motor boven de voorste achterbrug. De ketting aandrijving was de zwakste schakel op deze tractor. |
||
Matbro Mastiff 6/100 MT MII Bouwjaren: 1967
t/m1967 Bijzonderheden: Twee achterbruggen van Ford 5000 verbonden door knikbesturing en een 2704E 6 cilinder motor boven de voorste achterbrug. De ketting aandrijving was de zwakste schakel op deze tractor. Deze enige tractor heeft later gedraaid op de Verolme werf. |
||
Matbro Super Loadstar Bouwjaren: 1953
t/m1963 Bijzonderheden: Op basis van de New, Power en Super Major. Een aantal zijn er in Frankrijk gebouwd net buiten Parijs. |
||
|
||
In het Ierse Dundalk
is de firma Moffet gevestigd. Heden ten dage zijn zij bekend van het
maken van de zogenaamde kooiaap. Dit is een driewielige heftruck die
zichzelf achter op een vrachtwagen of trailer kan hijsen en overal de
vrachtwagen kan laden en lossen. Deze firma bracht in 1995 een conversie
van de Ford 7840 op de markt onder de naam MFT 7840. Dit staat voor
Mult-Function Tractor. Op de tractor werd een omkeer inrichting gebouwd
en een achterlader. Op deze manier was de tractor als gewoon, maar ook
als shovel of heftruck te gebruiken. Ook na de naams wijziging in New
Holland bleven zij deze MFT leveren. Waarbij ook andere modellen uit
de 40 serie werden gebruikt zoals de 7740. |
||
MFT 7840 SL Bouwjaren: 1995 Bijzonderheden: |
||
|
||
De heren Muir en Hill vestigden in de vroege 20 er jaren van de vorige eeuw een bedrijf
in Old Trafford, genaamd Muir-Hill Service Equipment Limited. Zij hielden
zich bezig met het maken van smalspoor locomotieven die werden aangedreven
door een Ford motor. Een tweede product werd een dumper met een kiepbak
bevestigd op de achterbrug van een tractor. De bestuurders stoel en
pedalen en handels kregen een gedraaide positie. Dit concept werd toegepast
op zowel Fordson als Rushton tractoren. Het derde product was een draad
shovel op basis van tractoren. In 1931 werd de firma overgenomen door
een werknemer genaamd Edward Boydell. Hij bleef de naam Muir-Hill voeren.
Aan de locomotieven productie kwam langzaam een einde en een ander product,
de shunter gebaseerd op een Forsdson N deed zijn intrede. Ook na de
introductie van de E27N en de New Major bleven zij shunters bouwen.
De dumpers ontwikkelden ook mee met de nieuwe modellen, waarbij er ook
een uitvoering kwam waarbij de rijrichting niet werd omgedraaid. De
shovels werden uitgerust met hydrauliek. In 1959 verkocht Boydell het
bedrijf aan Winget Limited in Rochester in Kent en de productie verhuisde
naar Gloucester. In 1965 kwam David J.B. Brown over van Northrop en
die vernieuwde de hele shovel lijn in moderne laders met besturing en
aandrijving op alle 4 de wielen. David Brown starte ook de ontwikkeling
van een tractor in 1966. Dit werd de Muir-Hill 101. Een vierwiel aangedreven
tractor. De vooras kwam uit eigen keuken. Deze werd ook op de shovels
toegepast. Ondanks de 4 even grote wielen had de tractor een korte draaicirkel.
In 1968 werd MH weer verkocht, maar nu aan Babcock and Wicox. Een jaar
later werd de modellen lijn uitgebreid met de MH 110 en de MH 161. Bij
de tractoren werd ook een geïntrigeerde dumper ontwikkeld. Er kwamen
meer modellen en bestaande modellen werden gemoderniseerd. Eind 1982
werd de productie van tractoren beëindigd door deze te verkopen aan
het Duitse Wibau. Dit bedrijf kwam in moeilijkheden en verkocht MH aan
Sanderson. Die bouwde maar drie tractoren en moest het bedrijf verkopen.
Na vele omzwervingen kwam het concept terecht bij Myth-Holm. Deze ontwikkelde
op verzoek van een Noors bedrijf hun eigen tractor op basis van de MH.
Dit werd in 1989 de Myth-Holm 131. |
||
MH 101 Bouwjaren: 1966 t/m 1971 Bijzonderheden: Op basis van Ford 5000 versnellingsbak en Ford 2704E 6 cilinder motor. De industrie versie was 100 pond goedkoper. |
||
MH 101 MKII Bouwjaren: 1971
t/m 1971 Bijzonderheden: Met Ford 2715E 6 cilinder motor. |
||
MH 110 Bouwjaren: 1969 t/m 1971 Bijzonderheden: Dezelfde als de MH 101 maar met Perkins 6.354 6 cilinder motor. |
|
|
MH 111 Bouwjaren: 1971 t/m Bijzonderheden: Dezelfde als de MH 110 met Perkins 6.354 6 cilinder motor. Enige verschil met de MH 110 is een grotere brandstof tank en een verbeterde cabine met vlakke vloer. |
|
|
MH 111 MKII Bouwjaren: t/m 1978 Bijzonderheden: |
|
|
MH 111 MKIII Bouwjaren: 1978 t/m 1982 Bijzonderheden: Verbeterde cabine met vlakke vloer. |
|
|
MH 121 Bouwjaren: 1971 t/m Bijzonderheden: Met Ford 2715E 6 cilinder motor. Enige verschil met de MH 101 MKII is een grotere brandstof tank en een verbeterde cabine met vlakke vloer. |
|
|
MH 121 MKII Bouwjaren: 19 t/m 1978 Bijzonderheden: Met Ford 2715E 6 cilinder motor. |
||
MH 121 MKIII Bouwjaren: 1978 t/m 1982 Bijzonderheden: Met Ford 2715E 6 cilinder motor. |
||
MH 141 Bouwjaren: 1978 t/m 1982 Bijzonderheden: Leverbaar met zowel een Ford 2704ET turbo motor of een Perkins T6.354.4 motor. |
|
|
MH 161 Bouwjaren: 1969 t/m 1975 Bijzonderheden:
Met Perkins V8.510 motor. |
|
|
MH 171 Bouwjaren: 1975 t/m 19 Bijzonderheden:
Met Perkins V8.540 motor. |
|
|
MH 171 MKII Bouwjaren: 19 t/m 1978 Bijzonderheden:
Met Perkins V8.540 motor. |
||
MH 171 MKIII Bouwjaren: 1978 t/m 1982 Bijzonderheden:
Met Perkins V8.540 motor. |
|
|
|
||
De Lloyd Loaders Limited werd in 1960 gevestigd in Bradford, Yorkshire als een slopers
bedrijf. Nadat het bedrijf werd verplaatst naar Hipperholme bij Halifax
ging het bedrijf Chaseside loaders reconditioneren. Nadat Chaseside
door JCB was overgenomen gingen zij hetzelfde doen met Muir-Hill machines.
Zij gingen zelfs over tot het aanpassen van bestaande loaders en shovels.
Dit resulteerde in 1985 een eigen product, de Myth-Holm B6500 met een
Perkins motor, Alison transmissie en MH assen. In 1986 kwam het verzoek
van een Noors bedrijf om een Muir-Hill te ontwerpen en makenvoor drainage
werk. Tussen 1987 en 1990 werden er daar 6 van gemaakt. In 1989 ontwikkelden
zij daar de Myth-Holm 131 landbouw tractor uit. Dit bleef het enige
model, maar op het gebied van loaders en shovels bleef het bedrijf tot
op heden actief in Halifax actief en is nog steeds leverancier van Muir-Hill. |
||
MH 131 Bouwjaren: 1989 t/m 19 Bijzonderheden: Met Ford 2725 motor. Tractoren werden naar specificatie van de klant gebouwd. |
|
|
Het is niet bekend of het hier gaat om een eigen conversie of dat dit door een bedrijf is gedaan. |
||
Martrac DD 120 Bouwjaren: 2008 Bijzonderheden: |
![]() |
|
Martrac 130T Ford 596 Bouwjaren: Bijzonderheden: Knik tractor naar het idee van Ernest Doe en Matbro. Verdere informatie is welkom. |
![]() |
|
|
||
Nedalo gevestigd in Uithoorn bouwde de Ford 5000 om met een 6 cilinder 2703C motor en verkocht deze onder de naam Ford 9500. Dit is het enige model dat door hen is verkocht via de Ford dealers. Ook verkochten zij kits aan andere dealers om dezelfde conversie uit te voeren. |
||
Ford 9500 Bouwjaren: 1967
t/m 1970 Bijzonderheden:
in Nederland gebouwde conversie op basis van de 6X 5000 met een 2703C
ervoor. © foto Edwin de Feijter |
|
|
|
||
In 1964 begon David J.B. Brown die na het samen gaan van Chaseside
en Northrop met de ontwikkeling van een 4wd tractor op basis van een bestaande landbouw
tractor die geschikt was voor landbouw, bosbouw en suiker plantages.
De Ford 5000 werd gekozen voor de basis en het ontwerp had veel overeenkomsten
met de Chaseside LM loadmaster. Twee achterbruggen van de 5000 en de
standaard transmissie en motor werden in een nieuwe configuratie opgebouwd.
Bij de aandrijving tussen de twee assen was men vergeten de draairichting
van de voorste om te draaien, zodat de wieln tegenovergesteld draaiden.
Nadat dit was opgelost met een tussen tandwiel werd het proto type beproefd.
David Brown verliet tijdens dit project Northrop en ging bij Muir-Hill
verder met dit idee. Er werd een turbo en een 6 cilinder versie gemaakt.
Na financiele moeilijkheden in 1967 werd de productie van tractoren
stopgezet. De loader productie werd overgenomen door JCB. |
||
5004 Bouwjaren: 1965 t/m 1967 Bijzonderheden: Ook met Select-O-Speed |
||
5004 Turbo Bouwjaren: 1966 t/m 1967 Bijzonderheden: Idem als de 5004 maar met turbo van CAV. De set kon ook later op de standaard 5004 geplaatst worden. Ook met Select-O-Speed. |
|
|
5004/6 Bouwjaren: 1966 t/m 1967 Bijzonderheden: Als de 5004 maar met Ford 2704E motor en Duple cabine |
|
|
|
||
De oorspronkelijk
in Nieuw Zeeland ontwikkelde kraan werd door RH Neal uit Grantham, Lincolnshire
in licentie gebouwd. De firma is in 1959 overgenomen door Coles Cranes.
De conversie bestond uit een frame achterop de tractor dat op en neer
kon en daaraan een grijper. Verder werd de tractor geschikt gemaakt
voor achteruit bediening. De stoel op de tank en het stuur anders gekanteld.
De machine werd veel toegepast om treinwagons te laden en lossen. |
||
Pelican Super Major Bouwjaren: 1961
t/m 1963 Bijzonderheden: |
|
|
Pelican 5000 6X Bouwjaren: 1963 t/m 19 Bijzonderheden: |
|
|
|
||
De Zwitserse fabrikant
Schindler startte in 1874 met de productie van treinwagons. Vanaf 1965
ging men zich toeleggen op het ombouwen van tractoren met een aangedreven
vooras. Een uitvinding van Josef Köpfli. Ford dealer Farm Tractor
Drives van Arthur Battelle in Derbyshire werd agent voor de maatschappij
in Engeland. Deze dealer bouwde in 1982 een eigen tractor gebaseerd
op Ford onder de naam FTD Chieftain. |
||
Ford 4000 6Y Bouwjaren: t/m Bijzonderheden: Dit is na alle waarschijnlijkheid een Schindler vooras. Wie een ander idee heeft mag het zeggen. |
||
Ford 4000 6Y Bouwjaren: t/m Bijzonderheden: |
||
Ford 5000 6Y Bouwjaren: t/m Bijzonderheden: |
||
Ford 7000 6Y Bouwjaren: t/m Bijzonderheden: |
||
|
||
De Selene S.A.S Co. is in 1945 opgericht door Dr. Segre Amar en Signor Cantone. Gevestigd
in het Italiaanse Nichelino begonnen zij met het importeren trekkers.
Voornamelijk de Fordson E27N en Ferguson TE 20. Deze trekkers werden
bij het reviseren veelvuldig voorzien van een Perkins P3 of P4 motor.
Zij hadden namelijk de distributie rechten van Perkins voor Italië.
Door het uitkomen van de New Major waren de E 27 N trekkers bijna onverkoopbaar
geworden. Door er een aangepaste GMC as in plaats van een gewone vooras
er onder te zetten samen met een koppelbak op de PTO ontstond een 4x4
uitvoering. Hiermee kregen de E27N en TE 20 trekkers een meerwaarde.
Eind 1952 tijdens de Smithfield show voerde Segre Amar gesprekken met
de Ford Motor Comp., maar Ford was niet geïnteresseerd in een 4x4
uitvoering. Johnson van Roadless was wel gecharmeerd van het idee en
vroeg of Selene een vooras voor de New Major wilde ontwikkelen. Deze
werd in Engeland getest. Toen Selene op zoek ging naar een producent
voor deze ombouw kreeg Roadless vanzelfsprekend de licentie om deze
assen onder de Fordson Major trekkers te bouwen in Engeland, terwijl
Selene deze ook onder andere merken bouwde. In Engeland werd de Selene
assen ook onder licentie door Eden verkocht. Ene William Fuller was
niet tevreden over het verlies van de PTO, en ontwikkelde een andere
tussenbak. Hij richtte de Four Wheel Traction Ltd. op en bouwde in licentie
van Selene Fergusons om tot o.a. modellen ala County. Na de overname
door Schindler in 1979 en het stoppen van de productie in 1985 werden
de onderdelen door Crupi in Lovero Valtellina verkocht. |
||
Fordson E27N L4 4wd Bouwjaren: 1952 t/m Bijzonderheden: Old stock, werd door Selene zelf aangepast en verkocht. In Engeland via Roadless. Kon ook met Perkins P6 geleverd worden. Perkins en losse vooras werd ook door dealers ingebouwd. |
![]() |
|
Fordson E27N P6 4wd Bouwjaren: 1952 t/m Bijzonderheden:
Old stock, werd door Selene zelf aangepast en verkocht. In Engeland
via Roadless. Kon ook met Perkins L4 geleverd worden. |
![]() ![]() |
|
Fordson New Major Bouwjaren: 1953 t/m 1957 Bijzonderheden: |
![]() |
|
Ford 2000 6X Bouwjaren: 1964 t/m Bijzonderheden: |
||
Ford 3000 6X Bouwjaren: 1964 t/m Bijzonderheden: |
||
Ford 4000 6X Bouwjaren: 1964 t/m Bijzonderheden: |
||
Ford 5000 6X Bouwjaren: 1964 t/m Bijzonderheden: |
||
Ford 5000 6Y Bouwjaren: 1971 t/m Bijzonderheden: |
||
Ford 7000 6Y Bouwjaren: 1971 t/m Bijzonderheden: |
![]() |
|
Ford 4RU Bouwjaren: 1971 t/m Bijzonderheden: Op basis van Ford 5000 met 4 even grote wielen. |
||
|
||
SEM staat voor South Essex Motors Co. Dit bedrijf maakte drie proto types van een Ford 6640
waarbij de vooras werd aangepast om achterwielen op te monteren. Hij
lijkt hiermee op een County. De vooras werd echter niet aangedreven.
Dit was een soort moeras uitvoering. |
||
SEM 6640 SLE Bouwjaren: 1991 Bijzonderheden:
Moeras uitvoering van de Ford 6640 SLE |
© foto Harrie Kuiper © foto Harrie Kuiper |
|
Conversies waar geen nadere gegevens over zijn. |
||
Roadless 115 loader Bouwjaren: Bijzonderheden: Loader op basis van een Roadless 115. Niet bekend is of deze bij Roadless of een ander bedrijf is omgebouwd. Alle informatie is welkom. |
>
© foto Harrie Kuiper |
|
Doe Triple Drive S/S 265 Bouwjaren: 1962 Bijzonderheden: Op basis van Super Major. Een bestaande Triple D waar, door een Engelse dealer, een derde Super Major achter is gehangen. Deze heeft een zescilinder 580E motor. |
![]() © foto Pascal Kolk ![]() © foto Harrie Kuiper |
|
Fordson Power Major wegenwals Bouwjaren: Bijzonderheden: Werd gebruikt om de tenniscriket velden van Cambridge te onderhouden. Alle informatie is welkom. |
![]() © foto Harrie Kuiper |
|
Ford 9N Perkins 4wd Bouwjaren: Bijzonderheden: Ford 9N die door een particulier voorzien is van een Perkins dieselmotor en een aangedreven vooras. |
||
Ford 9NAN Bouwjaren: Bijzonderheden: Ford 9N die in Zuid Frankrijk is gevonden. Het zou een expirimenteel smalspoor model zijn voor de wijnbouw. |
© foto Harrie Kuiper |
|
Ford 7740 SL Bouwjaren: Bijzonderheden: Ook van de modernere Ford tractoren werden conversies gemaakt. Zo is deze 7740 omgebouwd tot een knik combinatie met bemester tank. |
© foto Pascal Kolk |
|